koud bellen tips

10 Tips om fouten bij het koud bellen te voorkomen

Koud bellen tips: de basis

1. Richt je op je doel: 
Uiteraard gaat het allereerst om het leggen van de juiste verbinding en het aanslaan van de juiste toon; je dient immers een solide basis te leggen voor een goed gesprek, maar het moet je constant duidelijk voor ogen staan waaróm je belt. Zorg voor een jou natuurlijk liggende openingszin en een strategie voor welk scenario dan ook (wel gelegen, niet gelegen, lauw tot erg koude ontvangst). Creëer daarna een gezonde balans tussen het tonen van belangstelling, het vertellen van je verhaal en het stellen van je kernvraag (kunnen we tot een afspraak overgaan).

2. Onderzoek je markt en doelgroep
Dit gaat verder dan het kennen van de bedrijfsnaam en –doelstelling en de naam van je prospect. Wil je indruk maken dan moet blijken dat je je hebt ingelezen. Bekijk de website en vergeet hierbij de rubriek ‘Nieuws’ niet. Heb een informeel gesprek met de secretaresse voor het achtergrondbeeld en neem bij vervolgtelefoontjes in ieder geval de notities van vorige gesprekken door.

3. Lees nieuwsberichten over je doelgroep
Ook je op andere wijze informeren over het te bellen bedrijf helpt. Steek je voelhorens uit; hou kranten en vakbladen in het oog. Google ze of schrijf je in op Google Alert.

4. Glimlach! Dit kun je horen!
Hoe jij je voelt is misschien wel het allerbelangrijkste onderdeel van je voorbereiding. Zorg met een gedegen zelfmotivatie voor een glimlach. Zit je niet lekker in je vel, dan zal dit een effect hebben op het hele gesprek; zowel op je eigen verwachtingen als op je creativiteit en zeker op de overtuigingskracht die je in het gesprek kunt leggen. Leer je optimale gemoedstoestand herkennen. Weet wanneer je moet bijtanken en hoe je dit moet doen: haal een frisse neus, mediteer, zet een leuk muziekje op.

5. Wat speelt er op de achtergrond?
Schakel je zesde zintuig in. Afgezien van het kunnen horen of je gelegen belt aan wat er op de achtergrond gebeurt, zal een afwijzende toon niet hoeven betekenen dat de ontvanger helemaal niet geïnteresseerd is in wat je te bieden hebt. Ga hier proactief mee om. Het liefst wil je natuurlijk je woordje doen. Doordrammen terwijl de ontvanger er duidelijk niet voor open staat zal echter van weinig respect getuigen en volkomen averechts werken. Eerlijkheid en beleefdheid helpen je een heel eind op weg.

Koud bellen tips: volwaardig gesprekspartner

6. Toon interesse, stel open vragen
Die belangrijke persoonlijke verbinding, waardoor de prospect echt het gevoel krijgt dat je met hem of haar meedenkt, kun je het beste leggen door relevante, gemeende open vragen te stellen. Zelfs een leek voelt onechtheid feilloos aan. De doorgewinterde prospect die je aan de telefoon krijgt heeft geen tijd voor holle frasen.

7. Luister en verzamel informatie
Balans! Informatie geven, vragen stellen, maar vooral lúisteren! Kom je niet weg met een afspraak dan ben je in ieder geval wijzer dan voor dit gesprek en heb je hopelijk goede uitgangspunten om een volgende gesprek op te baseren.

8. Schrijf mee, gebruik de woorden van de klant
Ten behoeve van vervolggesprekken is het belangrijk bij te houden wat er besproken wordt. Ontwikkel een werkmethode, misschien een gesprekssjabloon met ‘reageert goed op’ en ‘uitdagingen’, waarin je direct zaken die je opvallen kunt noteren. De vocabulaire van de klant zoveel mogelijk volgen schept vertrouwen. Nazorg: werk je notities goed uit, zorg dat het behalve voor jezelf ook voor anderen direct toepasbare informatie wordt.

9. De ander niet in de stemming? Niks persoonlijks!
Afwijzing is ‘part of the job’, dat gebeurt zelfs als je deze koud bellen tips toepast. Weet van tevoren waar je aan begint. Ook het netjes afronden van het gesprek, zelfs als je bot hebt gevangen, is een kunst. Laat een blijvende indruk van professionaliteit achter door vriendelijk en beleefd te blijven.

10. Hou vol, blijf bellen!
Om meerdere redenen. Zo blijf je je vaardigheden toepassen, uitdiepen en verbeteren. Maar de ervaring leert ook dat het doen van herhaalpogingen loont. Meestal zijn er meerdere contactmomenten nodig om definitief nieuwe klanten te kunnen noteren.

Tenslotte: visualiseer je succes, houd contact
Laat aan de klant merken dat je de boodschap, hem of haar en het eerdere contact serieus neemt door contact te houden en beloftes inzake terugbelmomenten en afspraken na te komen. Blijf geloven, blijf proberen, blijf het voor je zién.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *