De Telemarketing afspraak die gedoemd is om te mislukken!

Een groot struikelblok is de ongekwalificeerde telemarketing afspraak. Een succesvolle telemarketing campagne betekent veel afspraken. Toch? Nee dus. Niet noodzakelijkerwijs. Want je resultaten leveren lang niet altijd klanten op. De ongekwalificeerde telemarketing afspraak is nog erger dan helemaal geen afspraak…

Even voor de duidelijkheid, een gekwalificeerde telemarketing afspraak is een afspraak met iemand die:
• precies weet waarom hij of zij jou wil zien;
• echt gebaat is bij jouw dienst of product – én juist nu;
• de autoriteit heeft om te beslissen of ze jouw dienst of product gaan afnemen
of invloed kan uitoefenen op de beslissing
Kortom, een bloedserieuze potentiële klant.
Wees meedogenloos
Maak alleen afspraken met hen. Anders loop je grote kans dat je je tijd verspilt aan bedrijven die toch niet gaan kopen. Sterker nog, je verliest op de ongekwalificeerde telemarketing afspraak, want het betekent verloren (prospect database) tijd, geld en energie. Wees dus meedogenloos in het selectie- en kwalificatieproces. Ken je doelgroep en zorg dat je bij een beslisser aan tafel komt.

‘NEE’ is prima

Dat begint al bij het bellen. De beste telemarketeers zijn meesters in het verkrijgen van een duidelijk ‘ja’ of ‘nee’. Dat komt omdat ze duidelijk uitleggen waarvoor ze bellen. ‘Nee’ is niet erg, dan weet je meteen dat je hier geen tijd meer aan hoeft te besteden. Als je de prospect omzichtig benadert, krijg je weliswaar een ‘misschien’, maar dat leidt vaak alleen maar tot een ongekwalificeerde telemarketing afspraak. Daar heb je dus niets aan.

NOG niet? follow-up!
Het is een ander verhaal als je achter het ‘nee’ een ‘…nog niet’ denkt te horen. Het loont om dat verder uit te zoeken. Want lang niet alle mensen die kunnen profiteren van jouw dienst of deskundigheid willen een afspraak maken. Bijvoorbeeld vanwege:

• angst voor verandering
• de noodzaak om jouw dienst of product af te nemen is nog niet nijpend genoeg
(er is wel behoefte aan – maar daar zijn ze zich nog niet van bewust)
• gebrek aan tijd
• teveel andere of meer dringende zaken
• bezorgdheid over de kosten van jouw dienst of product

Deze mensen zijn wel interessante prospects, maar nu nog niet. Follow-up kan hier leiden tot een gekwalificeerde telemarketing afspraak – als ze je een paar maanden later écht nodig hebben.

Niet teveel informatie

Informeer tijdens je telefoongesprek naar de uitdagingen binnen het bedrijf van je prospect, vertel over de frustraties die je bij anderen hebt opgelost – maar vooral niet over hoe je dit doet. Daar is de afspraak voor. Hoe meer informatie je telefonisch geeft, hoe kleiner de kans op een telemarketing afspraak. Want waarom zouden ze nog tijd voor je vrijmaken als je al zoveel verteld hebt? En geen enkel bedrijf schaft een (dure) dienst aan zonder face-to-face gesprek. Pas daarna weet je of je hen kunt helpen en of jullie bij elkaar passen .

Bevestig je afspraak

Heb je eenmaal een gekwalificeerde telemarketing afspraak? Bevestig deze altijd schriftelijk, per brief of e-mail. Of vraag je prospect de afspraak online te bevestigen. Gewoon, omdat het netjes & professioneel is. En mocht er iets tussenkomen, dan weten ze met wie ze contact kunnen opnemen om de afspraak te verzetten.

Effectief

Dus:
• Selecteer bij de poort: wel of geen doelgroep. Wees niet bang voor een ‘nee’.
• Vraag door als je een ‘nog niet’ vermoedt: zoek uit of dit echt geen gekwalificeerde prospect is – of een timing probleem.
• Verkoop je dienst of product pas echt tijdens je afspraak.
• Bevestig je afspraak schriftelijk.

Kortom, de snelste manier om je telemarketing effectiviteit te verbeteren is gewoon niet bellen met bedrijven die waarschijnlijk toch niet gaan kopen. En ze al helemaal niet bezoeken.

Lees in onze volgende blog meer over contact houden met je prospect: follow-up!

Comments are closed