Scoren met de KLIK Methode!

Gewoon gaan bellen om je dienst of product onder de aandacht te brengen? Verwacht dan niet meer dan matige resultaten. Zeker als het om een complexe dienst of product gaat. Gelukkig zijn er allerlei telemarketing-technieken, zoals De Klik Methode, waarmee dit wél lukt.

Wij werken met De KLIK Methode. Een goed doordachte telemarketing techniek, gebaseerd op beproefde psychologische- en neurologische denkbeelden en principes. Een hele mond vol – maar het werkt. De KLIK in De KLIK Methode staat voor: Koers bepalen, Luisteren, Informeren en prikkelen, Kennismaken. De benaming is ook zo goed omdat voor ons ‘de klik’ de basis van het gesprek is. Als het klikt met een prospect ben je meteen tien stappen dichter bij een afspraak.

De KLIK Methode is onder andere gebaseerd op:

K – Koers bepalen

Een goede voorbereiding is het halve werk. Natuurlijk ga je daarbij uit van de prospect. Wat interesseert hen? Voor welke uitdagingen staan ze? Verzamel zoveel mogelijk relevante informatie. Stel, je prospect gaat binnenkort verhuizen of is bezig met een bedrijfsovername. Heel handig als je dat weet, want daar kun je mooi op inspelen tijdens het gesprek. Hoe meer voorkennis, hoe adequater je kunt reageren. Dat waardeert elke prospect.

L – Luisteren

Luisteren is het allerbelangrijkste; het ‘verklapt’ de denkpatronen van je prospect. Sommige mensen willen meteen actie (proactief denkpatroon), anderen hebben meer informatie en/of tijd nodig om te beslissen (reactief denkpatroon). Als je goed luistert, kun je het denkpatroon herkennen. Let op de manier waarop je prospect zinnen opbouwt, de woorden die ze gebruiken. Bedachtzaam? Snel tot de kern komend? Daar sluit je op aan tijdens je gesprek; je ‘spiegelt’. Dat betekent dat je bijvoorbeeld je tempo en woordkeuze aan de prospect aanpast.

Gehoord voelen

Stem ook je vragen af op het denkpatroon van je prospect. Dus nooit je boodschap op een vaste manier ‘doordrammen’, maar echt luisteren en je verplaatsen in je prospect. Daardoor voelt hij of zij zich gehoord; dit schept vertrouwen (een klik!) en dan komt de gunfactor om de hoek kijken. Ook fijn: als je weet hoe je prospect denkt, kun je veel beter inschatten wanneer de tijd rijp is voor afspraak.

I – Informeren en prikkelen

Een cruciaal onderdeel van het gesprek: hier verkoop je je dienst of product. Koppel de informatie die je prospect je heeft gegeven aan je bel opdracht.  Breng die informatie over volgens het denkpatroon van je prospect. Denkt de klant ‘proactief’? Dan kun je voortvarend te werk gaan. Bijvoorbeeld door meteen een afspraak te maken. Reageert hij of zij reactief? Geef wat meer ruimte, maar wees wel duidelijk. Stel bijvoorbeeld voor dat je informatie toestuurt.

K – Kennismaken

Zodra je de interesse hebt gewekt werk je toe naar een kennismaking met je prospect. Afspraak gemaakt? Stuur meteen een afspraak bevestiging. Dat is duidelijk en professioneel. Ook belangrijk: kom altijd je beloften na. Om 11 uur bellen betekent stipt om 11 uur bellen. Goed voor de vertrouwensrelatie en de gunfactor.

Heb je geen afspraak? Zorg ervoor dat de lijn in ieder geval open blijft. Spreek dus meteen af wanneer je weer contact opneemt. En noteer altijd de bijzonderheden in je CRM-systeem , inclusief terugbeldatum. Een professionele afsluiting draagt bij aan een goede klantrelatie.

Visitekaartje

Als je goed contact maakt verklein je de kans aanzienlijk dat je prospect ‘de hoorn erop gooit’. Al met al: hoe beter je telemarketing technieken, hoe beter je gesprekken, hoe meer informatie. Je maakt daarmee meer gekwalificeerde afspraken. Dat betekent meer orders en dus meer omzet. Maar eigenlijk is het allemaal heel simpel: onthoud gewoon altijd dat je het visitekaartje van het bedrijf bent.

 

Comments are closed