Opmerkelijke Telemarketing gesprekken

Drie opmerkelijke koude acquisitie gesprekken!

Koude acquisitie en telemarketing is een wereld op zich. We spreken heel veel verschillende mensen op diverse tijdstippen, in allerlei omstandigheden. Dat levert vaak interessante, grappige of op zijn minst opmerkelijke gesprekken op! We nemen je even mee in onze wereld.

Dure vrouw

Mensen vragen ons vaak hoe dat nou gaat, dat ‘koud bellen’. Hoe verloopt zo’n koud acquisitie gesprek? Is het wel leuk? Is telemarketing geen vreselijke baan? Nou, nee dus. Het is afwisselend en hartstikke leuk, meestal. Luister bijvoorbeeld maar eens mee met dit gesprek:
Telemarketeer: ‘Goedemorgen, u spreekt met Willy van All Telemarketing. Ik heb begrepen dat u verantwoordelijk bent voor de acquisitie binnen (bedrijf X). Klopt dat?’

Prospect: ‘Dat klopt…’

‘Super! Bel ik u gelegen?’

Twijfelend: ‘Ja, nou, dat ligt eraan…?’

‘Dat komt er nogal aarzelend uit!’

‘Ja, want waar gaat het over?

‘Wij helpen bedrijven, vooral in de adviesbranche, met het werven van nieuwe klanten. Ik ben benieuwd om te weten hoe u dat aanpakt.’

‘Hmm, nieuwe klanten he? Die kunnen we allemaal wel gebruiken. Wij hebben twee accountmanagers die onze business leads genereren. Ze bezoeken beurzen en netwerkevenementen om contacten te leggen met nieuwe prospects. Ze bezoeken deze leads en halen zo nieuwe opdrachten binnen – en ook nieuwe klanten.’

‘Dat klinkt goed! Maakt u gebruik van telemarketing of heeft u dat wel eens overwogen?’

‘Nee, dat laat ik over aan de verkopers. Volgens mij kunnen die dit heel goed zelf.’

‘Ik kan u laten zien hoe wij voor onze klanten het rendement met wel 40% verbeteren door telemarketing in te zetten. Zal ik een afspraak voor u plannen met mijn collega, die kan u laten zien hoe we dit gedaan hebben?’

‘Ja, ja. Mijn ervaring is dat verkopers hier graag over de vloer komen en dan ben ik weer geld kwijt! En het kan wel mooi zijn – maar alles wat mooi is, is duur! Kijk maar naar een mooie auto, die zijn ook hartstikke duur!

‘Ja, een mooie vrouw is ook duur, maar die wilt u toch ook graag?’

Hard lachend: ‘Ja, dat is waar! Nou vertel het maar: wanneer willen jullie langskomen?

En het was gelukt, de afspraak stond.

Durven
Dit grapje over een dure vrouw kun je lang niet met iedereen maken, maar bij deze prospect werkte het. Op een gegeven moment leer je als telemarketeer aanvoelen wat je tegen wie kunt zeggen. Dat heeft allemaal te maken met ervaring en  gesprekstechnieken.

Vaak moet je ook een beetje durven. Zoals die keer dat een prospect na een korte introductie van mijn kant zei: ‘Daar kan ik heel kort over zijn: ‘Nee!’’ Waarop ik antwoordde: ‘‘JA!’ is nog korter!’ Ook die afspraak kreeg ik…

Paniek in de lift

Soms komt een klant tijdens het gesprek in een bijzondere situatie terecht. Bijvoorbeeld die prospect die enigszins in paniek raakte toen hij in de lift kwam vast te zitten, tijdens het gesprek.

Telemarketeer: ‘Bel ik u gelegen?’

Prospect: ‘Ja hoor, ik loop nu naar mijn kantoor. Dat kun je zeker wel horen?’

‘Dat klopt, maar dat geeft niets.’

‘Ik moet alleen nog even met de lift naar boven.’

‘Prima! Wij helpen bedrijven met…’.

‘O nee, de lift gaat niet verder.’

‘Niet? Dat is vervelend! Er zit vast ergens een alarmknop waarop u kunt drukken.’

‘Ja, die heb ik net ingedrukt – maar er gebeurt niets! O nee, dit is niets voor mij. Waarom zit ik nu weer vast? Ik houd hier helemaal niet van! Wat als niemand iets hoort?’

‘Dat gaat niet gebeuren, ik heb u in ieder geval aan de telefoon. Laat ik meteen de adresgegevens opschrijven. Waar zit u? In welk gebouw? Zijn er meerdere liften?’

Prospect geeft nerveus alle gegevens.

‘Ik ga voor u bellen. Wat lijkt u het beste? Zullen we ophangen of heeft u liever dat ik op de andere lijn even bel? Dat kan ik handsfree doen, dan kunt u meeluisteren.’

‘O ja graag, doe dat maar, dat is heel fijn.’

‘Zal ik eerst de receptie bellen? Daar weten ze vast wel wie ze in zo’n geval moeten bellen.’

Nadat ik de situatie aan de receptionist had uitgelegd ging deze aan de slag om het probleem op te lossen. Het duurde uiteindelijk nog een kwartiertje voordat de prospect en ik ophingen. De volgende dag ontvingen we een mooie bedankkaart van hem!

Knappe jongen

Natuurlijk zijn er altijd mensen die met buitengewone verklaringen komen waarom ze verhinderd zijn. De opmerkelijkste was toch wel van de man die zei dat hij geen afspraak kon maken voor een datum vier maanden later. ‘Want dan heb ik een begrafenis’. De telemarketeer condoleerde hem direct, maar bijna gelijktijdig begon er een belletje bij haar te rinkelen.

Knappe jongen die een begrafenis zo ver vooruit kan plannen! Het bleek een soort ‘alertheidstest’ te zijn van de prospect. Ze moesten er uiteindelijk samen hartelijk om lachen. Na een half jaar mochten we terugbellen en hebben we alsnog een afspraak met hem gemaakt.

Pokerstem

Als uitsmijter een paar van de aparte namen die we zijn tegengekomen. Echt waar!

  • K. Bouter
  • Wil Helmes
  • Dick Kruis
  • Sint Nicolaas
  • Mevrouw L. Plu – in ’t Hol
  • Poepjes

Vanzelfsprekend zetten wij hier altijd onze pokerface(stem) op…

Hoe ga jij om met opmerkelijke situaties in je werk als telemarketeer? Vertel het in onderstaand reactieveld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *