GDPR, telemarketing en de nieuwe Europese wet!

Vanaf 2018 is er een nieuwe Europese wet: de Algemene Gegevensbeschermingsverordening (GDPR). Deze wet regelt de gegevensbeschermingsrechten voor iedereen in de Europese Unie. Hij geldt voor elke organisatie die zich bezighoudt met inwoners van de EU,  zowel B2B als B2C. Gelukkig heeft onze leverancier , FiveCRM, de aanpassingen in ons CRM systeem verwerkt!

 Er verandert nogal wat, met de Algemene Gegevensbeschermingsverordening. Het is belangrijk dat je weet wat dat voor jouw bedrijf betekent. Daarom zetten we alles op een rij:

Toestemming

  • Iedereen moet bewust en vrijwillig toestemming geven voor het gebruik van zijn of haar persoonsgegevens.
  • Daarbij moeten organisaties hun intenties voor het gebruik van gegevens duidelijk maken.
  • Zachte opt-ins, impliciete toestemming en het verbergen van gegevensbeleid in verwarrende voorwaarden is tegen GDPR-regels.
  • Organisaties moeten overzicht houden over waarom, wanneer en hoe ze toestemming kregen. Inclusief de details over wat er hierover besproken werd.

Recht van toegang

  • De GDPR geeft iedereen het recht op toegang tot de persoonsgegevens die organisaties over hen hebben. En ook om die informatie te wijzigen en beperken.
  • Elke EU-burger heeft het recht te vragen hoe een organisatie hun persoonlijke gegevens gebruikt en waar en waarom ze dit gebruiken.
  • Zij hebben ook het recht een ​​digitale kopie van de gegevens op te vragen.

Beveiliging

  • Is de beveiliging van persoonlijke gegevens in gevaar? Dan moeten deze mensen hierover binnen 72 uur ingelicht.

Overdragen gegevens

  • Iedereen heeft het ‘recht op overdraagbaarheid’: het recht om zonder gedoe gegevens en diensten te verplaatsen naar een andere aanbieder.

Recht om te vergeten

  • Iedereen heeft altijd het recht de toestemming in te trekken en het ‘recht om te vergeten’. Dat betekent dat als iemand je vraagt zijn of haar gegevens te verwijderen, je dit onmiddellijk moet doen. Inclusief uit alle back-ups.
  • Ook moet je het bewijs van deze verwijdering kunnen geven.

Recht op bezwaar

  • Iedereen heeft het recht op geen marketingcommunicatie. Als iemand dit wil, moet je zijn of haar gegevens onmiddellijk verwijderen.

Hoe zorgt All Telemarketing voor conformiteit?

Al met al best veel om rekening mee te houden. Ik ben dan ook erg blij dat onze leverancier Five CRM hun systeem aanpast aan de nieuwe wetgeving. Zo kan All Telemarketing straks volledig volgens de nieuwe wet werken.

Het FiveCRM-systeem:

  • beheert de wettelijk verplichte bewaarde informatie van elk contact
  • slaat persoonsgegevens per kanaal op
  • beheert het ‘recht om te vergeten’, inclusief back-ups
  • regelt het GDPR ePrivacy-conform e-mailcampagnebeheer

Sommige faciliteiten zijn nu al in gebouwd: we zijn al aan het ‘wennen’. Handig!

Comments are closed