Telemarketing tips

Hoe je telemarketingblunders, ergernissen en irritatie voorkomt met telemarketing 2.0!

Telemarketing tips

Klanten benaderen zonder ergernissen en irritatie doe je anders met telemarketing 1.0 dan met telemarketing 2.0. Verkoop van een standaarddienst verloopt heel anders dan binnen een complexe dienst. Bij het eerste wordt vaak telemarketing 1.0 toegepast, bij het tweede telemarketing 2.0. All Telemarketing houdt zich bezig met 2.0: klantenwerving binnen complexe diensten. Maar hoe pakken we dat precies aan?

Succesvolle telemarketing in 6 stappen

Een goede voorbereiding maakt alle verschil
Voordat wij een prospect benaderen verdiepen we ons grondig in de branche en het bedrijf. Dat begint bij het verzamelen van zoveel mogelijk informatie. We onderzoeken (ontwikkelingen binnen) de branche en bekijken de website van het bedrijf, inclusief de nieuwsberichten. Ook willen we weten welke personen en functies bij het beslisproces betrokken zijn: onze potentiële contactpersonen. We vinden hen vaak op LinkedIn en Twitter.

Opening gesprek
Daarna pas stappen we op de prospect af. Bij het verkooptraject van complexe diensten zijn vrijwel altijd meerdere personen betrokken. Wij benaderen de belangrijkste personen. Dat wil zeggen: de mensen die over de beslissingen gaan. Bij de opening van het eerste gesprek gaan we zorgvuldig te werk. We nemen ruim de tijd om naar de prospect te luisteren en stellen gerichte vragen. Met als doel een echt, persoonlijk eerste gesprek waarin de prospect meer wil weten over onze aanpak.

Pijnpunten vanuit verschillende invalshoeken
Deze benadering van verschillende contactpersonen brengt pijnpunten vanuit meerdere perspectieven boven tafel. Zo wil een engineer een technische oplossing voor zijn probleem, een financieel manager wil dat dit binnen zijn budget past. Uitvoerders willen een gemakkelijk en veilig bedienbare machine, de kwaliteitsmanager wil dat aan de hygiëne-eisen wordt voldaan. Eén opdracht, verschillende invalshoeken.

Klantgericht doorvragen
Op deze manier krijgen we een compleet beeld van de wensen. Dat moet ook, want een complexe dienst vereist veel inzicht in de situatie van de prospect. Daarom vragen we gericht door. Welke spanningen, frustraties en pijnpunten spelen er? Hoe brengen we de wensen samen? We zijn altijd oprecht belangstellend en betrokken.

Persoonlijk contact
Hoe meer informatie je hebt, hoe beter je oplossingen op maat kunt bieden: precies toegespitst op jouw prospect. Die informatie krijg je alleen via persoonlijk contact met de klant. En daar ligt nou precies onze kracht. Een glimlach aan de telefoon doet wonderen, net als een positieve outlook en aandacht voor de klant. Het tegenovergestelde gebeurt bij het ‘koud bellen’ van Telemarketing 1.0: een ongeïnformeerde beller veroorzaakt vaak veel irritatie bij de prospect. En maar al te vaak een zeer kort gesprek…

Echte interesse en veel (voor)kennis
Telemarketing 2.0-bellers creëren ruimte voor een prettig gesprek, een start voor een relatie en een basis om informatie te vergaren. Met échte interesse in de klant en (voor)kennis over het bedrijf en de branche. Want de relaties met je prospect zijn langetermijnwerk.

Kortom: Telemarketing 2.0 is dubbel zo effectief als 1.0. Het boekt goede resultaten; echt ‘new advantage’. Meer omzet, nieuwe klanten en een substantiële bedrijfsgroei. En natuurlijk: interesse opwekken – nooit irritatie.

In een volgende blog over Telemarketing tips gaan we dieper in op onze gesprekstechnieken – en waarom ze werken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *