Koude acquisitie binnenkomers

Koude acquisitie binnenkomers en succesvolle follow-up acties!

Iedereen weet: een eerste indruk kun je niet overdoen. Een goede binnenkomer bij koude acquisitie is dus belangrijk. Het bepaalt of je je verhaal mag doen bij een prospect. En dat is weer belangrijk voor je conversie: het percentage prospects dat de actie onderneemt waar jij op inzet. Bijvoorbeeld een bezoek aan je website. Memorabele koude acquisitie follow-up acties houden je vervolgens onder de aandacht. Totdat de tijd rijp is om te kopen.

Eerlijkheid wordt vrijwel altijd gewaardeerd. Wees dus gewoon jezelf tijdens je eerste contact – geen gladde verkooppraatjes. Daar trapt niemand in, als het erop aan komt. Bovendien is ben je veel succesvoller als je jezelf kunt zijn en plezier hebt in je werk . De sleutel daartoe is oprechte interesse, betrokkenheid en verbinding met je klant. Dat begint al bij het eerste contact.

Een klik

Het draait allemaal om ‘De Klik’ ; het gevoel dat je elkaar aardig vindt en kunt vertrouwen. Zo’n klik ontstaat als je een mentale verbondenheid voelt. Daarin speelt de eerste indruk een grote rol. Dat hoeft geen super elegante indruk te zijn – liever wel natuurlijk – maar menselijkheid is nog veel belangrijker. Luister maar naar mijn binnenkomer bij een groot bedrijf.

Een echte binnenkomer

Ik heb een hekel aan liften, daarom neem ik altijd de trap. Die dag had ik een afspraak in een nieuw kantoorpand, met de trap midden in het glazen gebouw. Ik moest naar de achtste verdieping. Een hele klim, dus op de zevende stopte ik om even op adem te komen. Zo kon ik enthousiast en vol energie binnenstappen op de achtste verdieping. Op de laatste treden konden de mensen me al zien aankomen, vanwege de glazen wand. Ik deed de deur op en… struikelde over de drempel.

Daar lag ik, languit op de grond. Mijn tas was al voor me uit gevlogen en de hele inhoud lag onder de bureaus. Papier, pennen, deodorant, zelfs tampons… Met het schaamrood op de kaken kroop ik op handen en knieën over de vloer om mijn spullen te verzamelen. Jaren later kwam ik een van die mensen weer tegen; hij kon mij zich nog heel goed herinneren… Gelukkig zijn er ook eenvoudigere technieken om in de herinnering te blijven bij belangrijke prospects. Goede koude acquisitie follow-up acties, bijvoorbeeld.

Koude acquisitie follow-up acties

Daarbij is het wel heel belangrijk dat je niet als irritant ervaren wordt. Bedenk daarom leuke en memorabele koude acquisitie follow-up acties. Dan verbinden ze jou en je dienst of product aan iets positiefs, ook al zijn ze er misschien nog niet helemaal klaar voor.

Bijvoorbeeld deze koude acquisitie follow-up acties, al uitgevoerd door All Telemarketing:
• In de winter nabellen naar aanleiding van een eerder verstuurde mailing, waarbij ook een sjaal en wanten zaten.
• Een taart versturen naar bedrijven die een jubileum vieren.
• Directeur/eigenaar MKB nabellen die je eerder een gieter, bloempot en zaadjes toestuurde – om het zaaien en oogsten helder te krijgen.
• Vier humoristische ansichtkaarten versturen zonder afzender. De problemen van die specifieke branche op elke kaart noemen – maar pas op de laatste kaart de afzender vermelden.
• Medicijndoosje met bijsluiter en pil (geen echte natuurlijk…) sturen, ter stimulatie van de motivatie en energie in sales.
• Mobiele prepaid telefoon versturen, met een brief waarin staat dat we op een bepaald tijdstip gaan bellen.
• Je kunt ook LinkedIn berichten sturen, een nieuwsbrief, whitepaper of een uitnodiging voor een evenement of seminar. Of een gratis scan of -proefperiode aanbieden.

Succesratio

Vergeet ook niet dat de eerste indruk belangrijk is voor je conversie! Als je het niet goed regelt, daalt je succesratio: afhankelijk van je doelen is die 3 tot 15%. Hoe beter je binnenkomer, hoe hoger je conversie.

Lees in onze volgende blog alles over de (in)effectiviteit van telemarketingscripts.

Comments are closed