MindSonar, Hét geheim voor het selecteren van de beste telemarketeers!

Alleen écht de beste telemarketeers binnenhalen, dat wil natuurlijk elk telemarketingbedrijf. Maar hoe weet je zeker of iemand geschikt is? Ik heb daarvoor een efficiënt hulpmiddel ontdekt: het online meetinstrument MindSonar. Daarmee weet je supersnel of je in principe de juiste kandidaat voor je hebt. Lees hier hoe MindSonar werkt!

Vroeger baseerde ik wat ‘een de beste telemarketeer is’ op mijn ruime ervaring en een onderbuikgevoel. Dat ging meestal heel goed, maar soms koos ik de verkeerde persoon. Vrijwel altijd had deze kandidaat op papier alles in huis en gaf tijdens het sollicitatiegesprek de juiste antwoorden. Maar ik luisterde niet naar mijn onderbuikgevoel, dat me vertelde deze kandidaat toch maar niet aan te nemen. Dat is me niet meer overkomen sinds we kandidaten testen met MindSonar.

Wat is MindSonar?

Via een psychometrische test vertaalt MindSonar mijn onderbuikgevoel naar wat sollicitanten belangrijk vinden in hun werk en de denkpatronen die ze daarbij hanteren. Allebei geven ze veel inzicht in de geschiktheid van de sollicitant. MindSonar is dus een online meetinstrument dat laat zien:

Wat vindt de beste telemarketeer belangrijk?

De test neemt de telemarketeer gewoon thuis zelf af, dat kan iedereen dus heel relaxed doen. Het begint met de criteria: wat vind je belangrijk in je werk, welke waarden onderschrijf je daarbij (niet)? Welke criteria passen bij de uitdagingen en het soort werk dat je doet als telemarketeer? En waar draagt een criterium minder of zelfs helemaal niet aan bij? De antwoorden leveren een hoop informatie op. Bijvoorbeeld hoe belangrijk je aandacht, focus en sales vindt. De uitkomst van de statistische gegevens past op één A4-tje; heel overzichtelijk.

Denkpatronen

Vervolgens testen we dertien denkpatronen. Dat geeft een goed inzicht in de manier waarop de telemarketeer denkt. Een heel belangrijk denkpatroon is Proactief of reactief’.  Als je een proactief denkpatroon hebt, kom je snel tot actie en heb je een hekel aan wachten. Een reactief persoon denkt wat langer na, wil eerst alles begrijpen en heeft een hekel aan haast. Telemarketeers hebben geen tijd om lang te wachten en zaken uitgebreid te analyseren. Een telemarketeer moet dan ook hoog scoren op pro-activiteit: ‘Gesprek klaar, aantekeningen maken en hup naar de volgende prospect. O ja, die ene klant moet ik ook nog even bellen.’

Slim normprofiel

Mijn onderbuikgevoel kon ik nooit echt uitleggen. Waarom wilde ik iemand niet inhuren? Hij of zij had toch de juiste ervaring en was heel klantvriendelijk? Die vragen stel ik mezelf niet meer sinds we over een ‘normprofiel’ beschikken. Dat is een profiel met de ideale criteria en denkpatronen die zijn vastgelegd als norm. Als je hoog op ons normprofiel scoort, ben je waarschijnlijk geschikt voor dit werk.

We testen iedere telemarketeer. Op die manier hebben we door de jaren heen een enorme databank aan gegevens aangelegd. Daarmee hebben we veel kennis opgebouwd over wie we zoeken: het perfecte normprofiel voor de beste telemarketeer. Daarmee vergelijk ik het profiel van een sollicitant. Ik zie dus meteen waar zijn of haar profiel ‘staat’ ten opzichte van ons normprofiel – alle verschillen en overeenkomsten. MindSonar helpt me dus enorm om de juiste telemarketeers aan te trekken. Maar natuurlijk is de test niet allesbepalend; het sollicitatiegesprek geeft uiteindelijk de doorslag.

Taalgebruik zorgt voor natuurlijke selectie bij de beste telemarketeer

Nog een voordeel: het taalgebruik in onze wervingsteksten sluiten we aan op de denkpatronen van de ideale telemarketeer. We gebruiken termen als ‘initiatief nemen’, ‘uitdagingen’ en ‘snel in actie komen’. Daarop reageren vooral kandidaten die dit taalgebruik aanspreekt: mensen met een proactief denkpatroon. Zo zorg je voor een natuurlijke selectie – dat scheelt tijd en geld!

 

 

Comments are closed