Eenvoudige tips uit de neurotelemarketing om motivatie te herkennen!

Functioneer je beter met een wortel voor je neus of een dreigende de stok achter je? Deze blog weer twee nieuwe denkpatronen uit de neurotelemarketing: bereiken of vermijden. Twee hele verschillende manieren van denken. Ontdek wat jouw prospect motiveert!

We zijn nog lang niet uitgepraat over neurotelemarketing. Als je kijkt naar de afbeelding hierboven, wat hoort dan bij jou? Leef je vanuit het idee dat je voortdurend problemen moet ondervangen? Kom je in beweging als je bang bent dat er dingen mis kunnen gaan? Dan heb je waarschijnlijk een voorkeur voor een ‘vermijdend’ denkpatroon. Maar misschien functioneer jij juist beter als je een doel wilt bereiken. En dus achter de wortel voor je neus aan wilt… Herkenbaar? Dan is je denkpatroon waarschijnlijk ‘bereikend’.

Jij hebt een voorkeur – maar je prospect ook. En het is zeker heel handig als je weet welke dat is. Dan kun je daar meteen je gesprek op aanpassen en zo je prospect motiveren om met je in gesprek te gaan. Daarom leggen we uit waar je op kunt letten: neurotelemarketing!

Vermijdend denkpatroon (de stok)

Een prospect met een vermijdend denkpatroon:

  • gebruikt woorden als ‘voorkomen’, ‘uitsluiten’, ‘proberen’
  • wordt gemotiveerd door mogelijke oplossingen
  • wil voorkomen dat dingen misgaan of vastlopen
  • heeft een hekel aan verspilling
  • onderzoekt obstakels

 Problemen voorkomen

Iemand met een vermijdend denkpatroon wil dus graag problemen voorkomen. Dat doet hij of zij door te bedenken wat er allemaal mis kan gaan. En dan de oplossingen te zoeken. Benoem bij deze prospect dus meteen hoe jouw dienst problemen voorkomt en bestaande problemen verhelpt.

Neuromarketing: voorbeeld advertentie vermijdend denkpatroon

Onderstaande advertentie triggert iemand met een vermijdend denkpatroon: je voorkomt dat je teveel betaalt.

Bereikend denkpatroon (de wortel)

 Een prospect met een bereikend denkpatroon:

  • gebruikt woorden als ‘behalen’, ‘resultaten’, ‘doelen’ en ‘voordelen’
  • wordt gemotiveerd door efficiency en stijgende opbrengsten
  • stelt doelen en prioriteiten

 Altijd een doel voor ogen

 Een prospect met een bereikend denkpatroon wil ergens ‘naartoe’ werken. Omzet, duidelijke doelstellingen, maximale resultaten. Benoem bij deze prospect daarom meteen hoe jouw dienst daarvoor kan zorgen.

 Neurotelemarketing: voorbeeld advertentie bereikend denkpatroon

Onderstaande advertentie slaat aan bij iemand met een bereikend denkpatroon: haal het maximale uit je abonnement!

Soepel en productief

In je gesprek met een prospect moet je dus:

  • weten aan welk denkpatroon je prospect de voorkeur geeft
  • jouw dienst op twee manieren kunnen ‘aanbieden’: vermijdend en bereikend

Als je eenmaal de voorkeur van je prospect hebt achterhaald, kun je snel de juiste toon vinden. Om vervolgens je argumenten zo vorm te geven dat je prospect geïnteresseerd is in wat jij te bieden hebt – en dus verder met je wil praten. Dan zijn jullie allebei blij met een lekker soepel en productief gesprek!

 

In onze volgende blog meer over het denkpatroon: Globaal en Specifiek!

Comments are closed