Neurotelemarketing, stap in de schoenen van je prospect!

Neurotelemarketing. Ik hoor je al zuchten. Niet doen! Het klinkt ingewikkeld – maar dat is het niet. Je luistert gewoon goed naar wat je prospect zegt, volgt zijn of haar gedachtegang en past je gesprek daar op aan. Dat deed je waarschijnlijk al (hoop ik), maar niet bewust en daardoor niet altijd zo effectief. Neuromarketing zet alles op een rij. Pas het gericht toe en versterk je communicatie!

Met neurotelemarketing stap je in de schoenen van je prospect. Denk, praat en handel als je prospect! Neuro(tele)marketing = (tele)marketing en neuropsychologie. Telemarketing hoef ik niet uit te leggen, neuropsychologie bestudeert de relatie tussen gedrag en de werking van hersenen. Mensen zien de wereld en reageren daarop volgens een bepaald denkpatroon. Sommigen doen dat bijvoorbeeld vooral door te luisteren, anderen door te kijken, te lezen of te praten. Maar het zegt ook iets over je overtuigingen, waarden en gewoonten.

Hoe bekijken je hersens de wereld?

Er zijn veel verschillende denkpatronen. Om er een paar te noemen: kijk je vooral naar mogelijkheden of naar obstakels? Reageer je impulsief of kijk je liever de kat uit de boom? Let je op wat je wilt of op wat je wilt vermijden? 95% van je denkpatroon volg je onbewust. Gewoon omdat je iets heel lang doet, je karakter zo in elkaar steekt of het zo geleerd hebt als kind.

Bijvoorbeeld zonder erbij na te denken de juiste route naar huis nemen. Waar je de lepels en waar je de vorken je besteklade legt. Of de neiging alles tot in de puntjes checken, voordat je iets beslist. Ik noem maar iets. De kunst is om het onbewuste denkpatroon van je prospect te herkennen en daar op in te spelen: dat is neurotelemarketing.

Wat levert neurotelemarketing op?

Als je dat doet, versterk je de communicatie met je prospects. Via neurotelemarketing kun je dan ook:

  • effectief een eerste contact te leggen
  • op een prettige manier een KLIK maken
  • begrijpen wat je prospect motiveert, waardoor je je informatie beter over kunt brengen

 Neuromarketing via denkpatroon ‘vermijden’

Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Ik heb een mooi voorbeeld voor je.

Mijn zoon loopt stage bij een telecomprovider. Vorige week liep daar een man binnen, op zoek naar een mobiele telefoon. Mijn zoon vroeg hem wat hij daarbij belangrijk vond. Nou, de telefoon moest: ‘niet te ingewikkeld zijn om te bedienen en niet te kleine toetsen hebben. En je moest ook niet ongemerkt over je limiet kunnen bellen.’ Een heleboel ‘niet’ dus, dat viel meteen op. Dit was iemand met een ‘vermijdend’ denkpatroon. Als je zo denkt, richt je handelen zich voornamelijk op alles uit de weg gaan wat mis kan lopen. Prima, ze zochten samen een telefoon uit die aan alle voorwaarden voldeed. Maar mijn zoon wilde ook graag een bijproduct verkopen. Daarvoor gebruikte hij ‘vermijdende’ argumenten:

“Heeft u al een hoesje, meneer? Deze biedt een uitstekende bescherming. Zo beschadigt uw telefoon niet, als u hem per ongeluk laat vallen. En het zorgt ervoor dat er geen krassen op komen, bijvoorbeeld door sleutels die ernaast liggen. Bovendien biedt het bescherming tegen de zon en spatwater.”

Allemaal steekhoudende argumenten, voor iemand met een vermijdend denkpatroon. Niet verrassend dus, dat deze man inderdaad het hoesje kocht. Hij vond het zelfs prettig dat mijn zoon meedacht – en bedankte hem daarvoor.

Voilà: neurotelemarketing!

Denkpatronen herkennen

Neurotelemarketing is dus niets anders dan je in je prospect verplaatsen, zijn of haar denkpatroon herkennen en daarop inspelen. Als je dit bewust doet, kun je het nog veel scherper en gerichter toepassen. Daarvoor moet je dus wel het denkpatroon van je prospect herkennen. Volgende keer meer daarover.

In de volgende blog lees je alles over de verschillende soorten denkpatronen.

 

Comments are closed