Maak niet deze fouten in jouw sales pitch!

Het belangrijkste doel van je sales pitch? Interesse, betrokkenheid en soms zelfs passie genereren! Tijdens de sales pitch moet je prospect een oprecht verlangen ontwikkelen naar jouw dienst. Omdat ze zien dat die hen kan helpen hun droom waar te maken. Met hart én hoofd nemen ze dan de beslissing te kiezen voor jouw dienst. Waar moet je op letten en wat moet je vooral NIET doen?

 Zien, horen, voelen

Aan jou de schone taak daarvoor te zorgen. ‘Nog niet eenvoudig’, denk je nu misschien. Maar het kan echt. Onder andere door er tijdens je sales pitch achter te komen op welke manier je prospect informatie verwerkt en nieuwe dingen leert.

 Ieder mens heeft een natuurlijke voorkeur voor een van deze drie leerstijlen:

  • visueel (zien)
  • auditief (horen)
  • kinesthetisch (voelen of aanraken)

Daar pas je jouw sales pitch op aan. Maar eerst moet je natuurlijk weten welke leerstijl jouw prospect heeft. Dat doe je door goed te luisteren naar je prospect. Welke woorden en zinnen gebruikt hij of zij vaak?

Visuele voorkeur

Prospects met een visuele leerstijl zeggen bijvoorbeeld:

‘Dat ziet er goed uit.’
‘Ik ga ernaar kijken”

‘Ik zie wat je bedoelt!’

Deze mensen ontvangen hun informatie het liefst op papier. Informeer ze tijdens je sales pitch over je brochures met kleurrijke grafieken, foto’s en andere visuele hulpmiddelen. Stuur die of de links ernaar op.

Auditieve voorkeur

Prospects met een auditieve leerstijl zeggen bijvoorbeeld:

‘Dat klinkt goed!

‘Ik hoor wat je zegt.’

‘Dit spreekt mij aan!’

‘Je boodschap is luid en duidelijk!’

Deze prospects gaan vooral op hun gehoor af, als ze informatie verzamelen. Ze zijn gevoelig voor toonhoogte en stemsnelheid: praat rustig en duidelijk tijdens je sales pitch. Leg empathie en interesse in je stem (maar dat doe je sowieso, als het goed is).

Kinesthetische voorkeur

Prospects met een kinesthetische leerstijl zeggen bijvoorbeeld:

‘Ik heb hier een goed gevoel bij.’
‘Het geeft me een vertrouwd gevoel.’
‘Ik wil het graag eerst zelf proberen.’

Deze prospects willen het liefst leren door ‘doen’ en fysiek aanraken. Vertel ze zo mogelijk tijdens je sales pitch dat je graag een afspraak maakt, zodat je kunt zorgen voor een ‘hands on’ demonstratie. Dan kunnen ze het zelf proberen.

Meerdere soorten informatie paraat!

Het is dus het beste om verschillende vormen van informatieverstrekking paraat te hebben. Zo kun je inspelen op elke leerstijl. Denk daarbij aan website-informatie, verkooppresentatie, brochures, YouTube-filmpjes, enzovoorts. Dankzij deze diversiteit kun je tijdens je sales pitch zoveel mogelijk prospects interesseren voor jouw dienst!

Comments are closed