Telemarketing data: winstgevende klantgegevens – of een brij aan informatie?

Goede telemarketing data is van levensbelang voor je bedrijf. Het is de basis waarop je bouwt. Maar wat leg je vast over je (potentiële) klanten – aan welke gegevens heb je echt wat? En hoe vind je later alles gemakkelijk weer terug?

Je telemarketing database bestaat als het goed is allereerst uit een haarscherp prospectbestand . Exact afgestemd op je doelgroep en met up-to-date contactgegevens. Maar het loont om (veel) meer over je klanten te weten. Dat wil zeggen: alleen de juiste informatie, anders zie je door de bomen het bos niet meer. Je moet dus weten aan welke telemarketing data je echt iets hebt.En, even belangrijk: hoe je snel toegang krijgt tot specifieke onderdelen van je opgeslagen informatie.

Sla alleen nuttige telemarketing data op

Ongeveer 70% tot 90% van je telefonische gesprekken leidt niet direct tot een afspraak. Dat betekent dus dat je heel veel telefoontjes moet plegen om één afspraak te krijgen. Maar als je het goed aanpakt, kunnen bijna álle gesprekken een schat aan informatie opleveren. Nuttige telemarketing data, die je op een later tijdstip kunt gebruiken. Het is daarom van cruciaal belang dat je vooraf weet welke telemarketing data je wilt verzamelen tijdens een gesprek. Denk aan:

  • Huidige uitdagingen
  • Heeft je prospect net een nieuw systeem aangeschaft, een nieuwe leverancier of wanneer gaan ze hun huidige contract herzien?
  • Wat is de huidige leverancier of welke dienst overwegen ze nu?
  • Wanneer is er budget beschikbaar?
  • Willen ze meer informatie of op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen?
  • Wat moet er gebeuren wil een klant in actie komen? Nieuwe wetgeving, een aankomende verhuizing of een nieuw management?

Ook ALTIJD vastleggen:

Contactdatum en tijd

Noteer wanneer en hoe laat je contact hebt gehad met de klant. Veel mensen werken volgens een vast patroon. Bel je na een paar weken terug en krijg je ze niet te pakken, bel dan op het tijdstip waarop je de eerste keer hebt gebeld. Grote kans dat ze dan wel bereikbaar zijn.

Opvolgdatum en -actie

Zorg ervoor dat je altijd een opvolgdatum en -actie vastlegt. Dan ben je zeker van je opvolging. Of richt je systeem zo in dat je prospect niet ‘verloren gaat’. Vermeld waar nodig waarom je wilt terugbellen.

Wijzigingen doorvoeren

Bedrijven zijn constant in beweging: nieuwe collega’s, reorganisaties, andere functies en nieuwe ‘beïnvloeders’. Blijf op de hoogte en leg deze telemarketing data vast. Dan heb je altijd recente informatie. Nuttige informatie voor jezelf en je klant zal zeker waarderen dat je ‘on top of it’ bent.

Specifieke telemarketing data noteren

Maak aparte rubrieken waarin je je telemarketing data vastlegt. Zo kun je later gemakkelijk selecteren. Bijvoorbeeld op concurrenten die op dit moment problemen hebben. Of op ISO-gecertificeerde bedrijven waarvan de regelgeving gaat veranderen.

Verwerk alle telemarketing data in een leadscore

Zorg dat je aan iedere actie van je prospect een waarde toekent. Koppel dit aan de response van de prospect, bijvoorbeeld elk bezoek aan je website. Zo kun je op basis van een leadscore en follow-up heel snel een selectie maken van prospects waarmee je het meeste kans maakt op een afspraak.

Geautomatiseerd, overzichtelijk databasesysteem

Verzamel dus alleen telemarketing data die je écht nodig hebt; die je verder helpt. Het is slim om deze telemarketing data volgens een vast proces te verzamelen. Zo ‘win’ je op de lange termijn de meeste leads en afspraken. Ook essentieel: je hebt een systeem nodig dat alle input automatiseert. Hiermee kun je geselecteerde informatie gemakkelijk terugvinden en met leadscores bijhouden welke leads ‘afspraakklaar’ zijn. Hier gaan we later in een aparte blog nog eens dieper op in.
Dus: stel de juiste vragen, leg de antwoorden op de juiste manier vast en zorg dat je al deze telemarketing data op overzichtelijke en flexibele wijze kunt oproepen. Dat levert je zeker winst op.

Lees in onze volgende blog alles over Telemarketing resultaten: hoe meet je hoe succesvol je bent en waarom is dat belangrijk?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *