Telemarketing follow-up, vijf tips om jouw prospects warm te houden!

Sta je in de startblokken om je dienst of product te verkopen? Altijd goed, maar realiseer je wel dat prospects pas kopen als ze daar klaar voor zijn. En dat kan even duren. Je moet dus scherp in gaten wanneer het zover is: telemarketing follow-up is belangrijk. Ofwel: houd contact!

Mensen zijn druk en worden overspoeld door informatie. De kans is groot dat je een leuk en veelbelovend gesprek voert met je prospect. Misschien vragen ze je zelfs wel om wat informatie te sturen. Helaas is de kans ook groot dat jouw prospect zich jou én jullie gesprek een paar weken later nauwelijks nog herinnert.

De tijd moet rijp zijn
Je prospects moeten dus regelmatig herinnerd worden aan jouw diensten. Logisch, want weet jij altijd nog precies door wie je bent gebeld en waarover? Jouw doel is dus om op een prettige manier bij je prospects onder de aandacht te blijven – totdat de tijd rijp is.

Vijf regels voor telemarketing follow-up:

Belangrijk: voer je telemarketing follow-up altijd uit bij iemand die de autoriteit heeft om te beslissen of ze jouw dienst of product gaan afnemen – of invloed kan uitoefenen op die beslissing. Daarnaast zijn er vijf vuistregels voor telemarketing follow-up.

1. Toon betrokkenheid
Weet waar je heen wilt in het gesprek. Zorg voor een ‘lach’ in je stem en houd vooral in gedachten hoe je hen kan helpen. Vraag of het gelegen komt. Leef je in en als hij of zij echt te druk is: bel later terug!

2. Bouw een (persoonlijke) relatie op
Hoe meer je aan de klantrelatie bouwt, hoe authentieker je overkomt. Wees niet bang om te vragen naar persoonlijke dingen, als dat zo uitkomt in het gesprek. Bijvoorbeeld over een vakantie, een aanstaande verhuizing of een ziekte.
3. Houd je aan je afspraken
Als je iets afspreekt of belooft, doe het dan ook. Altijd. Of het nu gaat over een offerte of informatie opsturen of wat dan ook. Doe het direct. Informatie die pas een week later aankomt mist zijn doel – bovendien komt het niet professioneel over.

4. Stay cool
Zelfs hele belangrijke, hooggeplaatste contactpersonen zijn normale mensen. Gedraag je hetzelfde als bij je andere prospects. Dus kijk waar en hoe je hen – of de mensen die voor hen werken – het beste kunt helpen.

5. Houd rekening met je gevoel
Niet iedereen zit op je te wachten, niet altijd behaal je direct resultaat. Zorg dat je prettige gesprekken voert en wees positief. Als de prospect echt gekwalificeerd is, levert doorzetten ALTIJD resultaat op. De aanhouder wint!

Vertrouwen & herhaling
De gemiddelde accountmanager doet een á twee pogingen om een specifieke prospect binnen te halen. Veel te weinig, aangezien meer dan tachtig procent van de verkopen pas na het vijfde contact plaatsvindt. En dat is niet vreemd, want een gecompliceerde dienst vergt vaak een behoorlijke investering. Zo’n beslissing wordt niet in een keer genomen. Al helemaal niet als ze jou en je bedrijf niet goed kennen.

Reken er daarom op dat het tijd kost om vertrouwen te winnen. Vertrouwen ontstaat ook door herhaling, onder andere omdat je naam dan bekend in de oren klinkt. Grijp daarom altijd de kans aan om zoveel mogelijk goede contactmomenten met je prospect te hebben. Telemarketing follow-up loont!

Lees in onze volgende blog alles over goede binnenkomers & follow-up acties!

Comments are closed