Twee redenen waarom een telemarketing script niet werkt!

Telemarketingscripts zijn rare dingen. Probeer maar eens een goed gesprek op gang te brengen als je alleen maar vaststaande teksten op mag lezen. Bovendien gaat een telemarketing script uit van wat jij te verkopen hebt, niet van wat je prospect nodig heeft.

Erg Telemarketing 1.0 – erg ineffectief. Een telemarketing script legt bellers teksten voor die ze letterlijk uit moeten spreken. Na de openingszin geeft de prospect een antwoord dat – als het goed is – in een lijst van mogelijke reacties terug te vinden is in het telemarketing script. De beller klikt dat antwoord aan en hoppa, daar verschijnt de volgende uit te spreken zin. Je moet vanaf dit moment haast wel een begaafd acteur zijn om je tekst nog enigszins natuurlijk te laten klinken.

Verwarring & ongemakkelijke stiltes

Dat lukt bijna niemand, natuurlijk. Het gesprek wordt dan ook vaak direct afgekapt; de prospect heeft wel wat beters te doen. En als je toch verder komt zorgt je telemarketing script voor ongemakkelijke stiltes, waarin de prospect regelmatig enige verwarring voelt bij de beller. Want deze kan een onverwacht origineel antwoord niet zo snel terugvinden in het telemarketing script. Wat aan te klikken? Wat moet ik nu zeggen?

Zero vrijheid

Het uiteindelijk gevonden antwoord sluit vaak helemaal niet aan bij de reactie van de prospect. Dat levert al gauw een vreemde, onpersoonlijke conversatie op. Knappe beller die de prospect dan nog kan interesseren voor zijn dienst of product.  Een telemarketing script laat je dus geen enkele vrijheid om een goed en persoonlijk gesprek te voeren. En daarmee streef je je doel compleet voorbij.

Telemarketing 2.0 werkt wél

Dat kan gelukkig heel anders. 2.0 Telemarketeers zijn goed getraind in gesprekstechnieken, zodat ze gericht op de reacties van de prospect kunnen ingaan. Zo ontstaat juist alle ruimte voor een persoonlijk gesprek op niveau, waarin de prospect echt overtuigd raakt dat jij snapt wat hij of zij wilt.

Eenrichtingsverkeer

Dat is meteen nóg een reden waarom een telemarketing script niet goed werkt: het gaat uit van wat jij te bieden hebt, niet van wat de prospect nodig heeft. Er is letterlijk geen ruimte voor de inbreng van de prospect. Een telemarketing script is volledig eenrichtingsverkeer – de verkeerde kant op, wel te verstaan.

Hoge scoringskans & mooie ingang

Het is de bedoeling dat jij ontdekt wat je prospect nodig heeft, niet andersom. Pas als je contact maakt met je prospect kun je dat achterhalen. Dan krijg je nuttige, relevante informatie boven tafel. Het resultaat is een hoge scoringskans en een prettig gevoel aan beide kanten. En ook al leidt dat niet altijd meteen tot een afspraak, het biedt wel een mooie ingang om een paar maanden later nog eens contact op te nemen.

Mijlenver verwijderd

Een telemarketing script is dus echt met hagel schieten. Misschien heb je er nog wat aan als de beller echt niets van het te verkopen product weet. En van de prospect. Maar dat is mijlenver verwijderd van Telemarketing 2.0. Sterker nog, het is alles waar All Telemarketing juist niet voor staat. Wij gaan goed beslagen ten ijs en met oprechte interesse naar elke prospect. Dat maakt ons werk wel zo interessant.

Wil jij meer weten over telemarketing of een keer vrijblijvend met ons sparren? Download ons ebook of neem contact op! We kunnen niet wachten om je te spreken.

 

Comments are closed