B2B-telemarketing

B2B-Telemarketing: Vier onmisbare ingrediënten!

Vraag jij je wel eens af of persoonlijke verbinding nog belangrijk is in het bedrijfsleven? Je kunt toch vrijwel alles online regelen? Persoonlijk contact of ‘een klik’ lijkt daardoor misschien niet meer echt noodzakelijk. Maar dat klopt niet, vinden wij. Een persoonlijke verbinding tussen bedrijven en hun klanten blijft essentieel. Wij noemen deze verbinding ‘De Klik’. En we vertellen je hoe ‘De Klik’ werkt in B2B-telemarketing.

Gelijk raak
Een klik ontstaat bij een mentale verbondenheid. Kun je je nog herinneren hoe de vriendschap met je beste vriend of vriendin is ontstaan? Of hoe het meteen klikte met je leukste klant? Grote kans dat het gelijk raak was. Die herkenning, dat gevoel, kan ontstaan als je op allerlei niveaus – bewust en onbewust – interesses en ervaringen deelt.

De Klik & de gunfactor
Prospects kijken absoluut niet alleen naar wie de beste prijs biedt: ze willen een persoonlijke band en betrokkenheid. Natuurlijk beïnvloeden factoren als de prijs, kwaliteit en service de kansen een prospect binnen te halen. Maar toch doen mensen vooral het liefst zaken met iemand die ze mogen en vertrouwen. De ‘gunfactor’ wordt sterk beïnvloed door ‘De Klik’.

Handje helpen
Natuurlijk kan niet iedereen je beste vriend worden. Maar laat de illusie varen dat het maken van een klik volledig berust op toeval. Door een combinatie van gesprekstechnieken en psychologie kun je leren actief een klik te maken. Met de juiste kennis kun je het geluk best een handje helpen.

Vier manieren om ‘De Klik’ in B2B-telemarketing te helpen ontstaan:

1. Contact maken
Het eerste wat je doet is contact maken. Dat kan face to face, maar zeker ook via de telefoon. Verschuil je in ieder geval niet achter de email en social media – op die manier bouw je geen klik.

2. Tijd inplannen
Tijd vrijmaken is een absolute noodzaak. Je hebt zeker tien minuten nodig voor een persoonlijk gesprek.

3. Interesse tonen
Toon oprechte interesse in de ander, niet alleen op zakelijk vlak. Schuw het persoonlijke niet, als het gesprek dit toelaat. Verplaats je in de ander.

4. Timing bepalen
Timing is ook een onderdeel van de klik. Bel je iemand net op het moment dat ze op vakantie gaan en is het erg druk, toon dan begrip. Wacht tot ze terug zijn.

Wat biedt ‘De Klik’ jou?

stelt je in staat makkelijker je doelen te halen. Bijvoorbeeld leadsgeneratie, afspraken en opdrachten. Als je een klik hebt kun je makkelijker een goed gesprek voeren, wat bijdraagt aan een vertrouwensrelatie. Een prospect die je mag en je vertrouwt gunt je de opdracht; je wordt eerder gevraagd.

Meer opdrachten betekent ook dat je de klant vaker kunt laten zien hoe goed je je werk doet. Dat vergroot de kans dat hij of zij van jouw dienst zal blijven gebruikmaken, ongeacht het prijsverschil met goedkopere bedrijven.

zorgt ervoor dat je je kennis en netwerk makkelijker kunt uitbreiden. Als je een klik hebt gunnen mensen het je dat hun contacten jou vooruit helpen. Je wordt ook eerder via via gevraagd voor een opdracht. Mond-tot-mondreclame is een krachtig middel om je netwerk te vergroten – en het aantal opdrachten.

geeft je een voorsprong op je collega’s en concurrenten: je kunt meer informatie verzamelen omdat je vrijer kunt praten. Daarmee ga je makkelijker op de stoel van je klant zitten – en dus je aanbod beter op hem of haar afstemmen. Dat betekent ook dat je beter in staat bent je klant te behouden.

zorgt voor meer plezier in je werk. Gewoon omdat het fijn is als je op dezelfde golflengte zit en je daardoor je werk beter kunt doen.
Succesvolle voorbeelden
Een positieve klantbeleving is essentieel voor elk prospect. Persoonlijk contact in B2B-telemarketing is verre van ouderwets! Juist in deze internettijd is het essentieel. Een klik kan het verschil maken tussen een trouwe klant of een klant die overstapt naar de concurrent. Laat je maar inspireren door deze succesvolle voorbeelden

‘De afbeelding boven deze blog ontvingen we laatst in onze inbox – het geeft de ziel van ons bedrijf weer’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *