koud bellen

Waarom iedereen een hekel heeft aan telemarketing 1.0!

Telemarketing geeft prospects een cruciale eerste indruk van je bedrijf. Daar moet je dus goed over nadenken. Hoe wil jij dat mensen jouw bedrijf dankzij die eerste ‘klik’ zien? Hoe maak je een goede eerste indruk bij het koud bellen? Telemarketing 2.0 werkt prettiger en effectiever dan 1.0.

2.0 versus 1.0

Met telemarketing 2.0 laten we 1.0 ver achter ons. Gelukkig maar. Want 1.0 staat voor dat telefoontje waar vrijwel niemand op zit te wachten: een vriendelijke heer of dame die direct een verhaal afsteekt. Zonder dat je weet wie je aan de lijn hebt of waar het over gaat, daar kom je pas gaandeweg achter. Geen fijn gesprek, meestal.

Hagelschieten

Telemarketing 1.0 ‘schiet met hagel’, ofwel: het richt zich op grote aantallen – waarbij het soms raak is. Het gaat om eenvoudige diensten of producten. Bijvoorbeeld besparen op de energienota. Ieder bedrijf heeft energie nodig en de beller hoeft niet uit te leggen wat energie is. Hij ‘draait’ een verkoopverhaal af. Zonder noemenswaardige kennis over het bedrijf of de persoon die hij aan de telefoon heeft. Deze vorm van koud bellen kan heel anders en vele malen beter.

Echt gesprek

Telemarketing 2.0 draait om een echt gesprek met een potentiële klant uit een specifieke doelgroep. Het richt zich vooral op complexe diensten, waarin meerdere mensen beslissingen nemen. In detacheringsproject bijvoorbeeld, is behalve het afdelingshoofd ook de HR-afdeling betrokken. En mogelijk een financieel directeur. Telemarketing 2.0 benadert alle betrokkenen.

Intelligente telemarketing

Jouw bedrijf aan tafel krijgen bij een nieuwe prospect is onze belangrijkste taak. Daarom benaderen de prospects goed voorbereid. Zodat we tijdens dat eerste gesprek gericht relevante informatie en feedback kunnen verzamelen. De behoeften, knelpunten en wensen, vanuit meerdere perspectieven binnen het bedrijf. Als we het eerste contact gelegd hebben, genereren we bezoekafspraken bij de nieuwe prospects.

De tien verschillen

De belangrijkste verschillen tussen telemarketing 1.0 en 2.0:

Telemarketing 1.0Telemarketing 2.0
1. Eenvoudig product of dienst.1. Complex product of dienst.
2. Monoloog, via een vastgelegd script en een bezwarenlijst.2. Dialoog en een inhoudelijk, technisch gesprek.
3. Geen gespreksvoorbereiding.3. Goed voorbereid gesprek. Bijvoorbeeld door websitebezoek en LinkedIn/Twitter.
4. Uitleg van alle voordelen.4. Achterhaling van pijn/uitdagingen binnen het bedrijf.
5. Telkens een andere beller.5. Vaste telefonische accountmanager.
6. Geen relatieopbouw.6. Relatieopbouw.
7. Beperkte verslaglegging.7. Uitgebreid gespreksverslag van de dialoog.
8. Eigen initiatief niet of beperkt toegestaan.8. Eigen initiatief en ondernemerschap aangemoedigd.
9. Geen of weinig marktinformatie.9. Gedetailleerde markt- en prospectinformatie.
10. Meten: aantal afspraken en telefoontjes per dag ook als deze niet zinvol zijn.10. Meten: aantal gekwalificeerde leads en kansen per maand.

Core business

2.0 telemarketing is een snelle en krachtige methode om nieuwe klanten te werven. Wij nemen je dit graag uit handen. Dan kan jij je aandacht richten op je core business. En houden wij ons bezig met waar wij goed in zijn: een veelbelovend eerste contact leggen waarop je kunt voortbouwen. Een mooie manier om je bedrijf te laten groeien en zich ontwikkelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *